Utnytt den kollektive intelligensen

Hvis du åpner for innspill fra absolutt alle i bedriften, vil du da kunne ta bedre beslutninger og oppleve bedre innovasjon? Michael Durst har laget noen hypoteser som han presenterer i dette foredraget:

Hypotesene hans er:

  • Bare svært få personer har virkelig gode ideer (f.eks. å finne opp iPhone).
  • Nesten alle kan bedømme om en idé vil fungere i markedet eller ikke.
  • Hver enkelt av dine kunder, kollegaer og ansatte er i stand til å fortelle deg hvordan du kan forbedre produktene og tjenestene.

Vi kan vel være enige i at det er mye enklere å vurdere andres ideer enn å komme opp med knallideer selv. Men utfordringen er – hvordan få tak i de virkelig gode ideene?

Durst spør videre:

  • Hvordan lytter du til kunder, kollegaer og ansatte?
  • Hvordan identifiserer du ekspertene/innovatørene?
  • Hvor åpen ønsker du å være, og hvor åpen er organisasjonen for øyeblikket?
  • Hvordan gjør du nytte av ideer?

Hans anbefaling er å legge til rette for at kunder, kollegaer og ansatte kan få komme med ideer. Enhver tilbakemelding, uansett hvor dum den er, er bedre enn ingen tilbakemelding.

Ha et intranett eller webside hvor du kan samle inn ideer, og la alle ansatte/kollegaer/kunder få vurdere, rangere og diskutere dem. Noen vil prøve å vise seg, men i det lange løp kan man ikke lure massene. Overlat til nettsamfunnet å bestemme hvem som har de gode ideene. Da har du en fungerende kollektiv intelligens som jobber for deg.

Om @krirein

Kristin Over-Rein
Dette innlegget ble publisert i Sosialt intranett og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *