Boktips

Anbefalte bøker innen sosiale medier, intranett og kunnskapsdeling:

Enterprise 2.0

av Andrew McAfee

På få år har Web 2.0 samfunn vist forbløffende nivåer av innovasjon, kunnskapsakkumulering, samarbeid og kollektiv intelligens. Nå bringer ledende organisasjoner disse verktøyene og filosofien på innsiden, og skaper Enterprise 2.0. Riktig brukt kan det hjelpe bedrifter å løse presserende problemer, fange opp spredt og raskt skiftende kunnskap, synliggjøre og utnytte kompetanse, skape og videreutvikle ideer, og utnytte de ansattes visdom. Det er en del oppstartsproblemer og fallgruver knyttet til de nye verktøyene. Enterprise 2.0 utforsker disse bekymringene, og viser hvordan bedriftsledere kan overvinne dem. McAfee bringer sammen casestudier og eksempler med sentrale begreper fra økonomi, sosiologi, informatikk, forbrukerpsykologi og ledelsesstudier og presenterer dem alle på en tydelig, tilgjengelig og underholdende stil.

The New Social Learning

av Tony Bingham og Marcia Conner

De fleste bøkene om sosiale medier har fokusert utelukkende på å bruke dem som et markedsføringsverktøy. Men sosiale medier har potensial til å revolusjonere læring på arbeidsplassen. Folk har alltid lært det beste fra hverandre i sosiale medier gjør dette til å skje uhindret av fysiske beliggenhet og på alle slags kreative måter. Forfatterne forklarer hvorfor sosiale medier er den ideelle løsningen på noen av de mest presserende pedagogiske utfordringene organisasjoner står overfor i dag, spesielt på tvers av generasjoner. De svarer på vanlige innvendinger mot å bruke sosiale medier som læringsverktøy og viser hvordan du kan overbevise selv den mest motstandsdyktige ansatte. De viser vei gjennom en svimlende rekke teknologiske alternativer og forklarer når og hvordan du bruker dem for å oppnå viktige strategiske mål.

Sosiale medier i all offentlighet

Lytte – Dele – Delta

Kan sosiale medier være nøkkelen til effektivisering av offentlige tjenester og forvaltning, styrke lokaldemokratiet og gi oss et mer transparent samfunn? Eller bidrar de bare til lovbrudd, merarbeid og økt tidsbruk i forvaltningen? Hvilke etiske utfordringer og dilemmaer oppstår når det offentlige tar i bruk sosiale medier? Våre kommunikasjonsvaner er i ferd med å endres og de aller fleste offentlige virksomheter kjenner forventninger fra innbyggerne, media og næringsliv når det gjelder deltakelse i sosiale medier. Flere statlige og kommunale virksomheter har tatt i bruk sosiale medier, men få har klare formeninger om hva dette egentlig handler om, og hva sosiale medier kan brukes til. I denne boken drøftes etiske og juridiske problemstillinger ved deltakelse i sosiale medier samt praktiske eksempler på hvilken nytteverdi offentlig sektor kan ha ved å ta i bruk de nye mediene.

Bokens forfattere er alle kjente navn fra Twitter: Petter Bae Brandtzæg, Lars Gillund, Arne Krokan, Øyvind Kvalnes, Alf Tore Meling, Jon Wessel-Aas

The New Normal

av Peter Hinssen

Uttrykket The New Normal omfatter alle ting vi kaller «digitale», og i den digitale revolusjonen er vi sannsynligvis bare halvveis. Denne boken handler om å oppdage trender og kreativ tenkning som trengs for å forberede oss på den verden av muligheter som venter oss i det store havet av New Normal. Snakker du om det digitale samfunnet vil du snart høres gammel og utdatert ut – slik er endringstakten. Bedrifter trenger å skape nye interaktive forretningsmodeller. Teknologi er ikke lenger et redskap. De siste 25 årene handlet om at teknologi kom i hendene på forbrukerne. De neste 25 årene vil vi se forbrukere, unge og gamle, gjøre teknologien til en del av hverdagen. Digital har blitt den nye Normal.

Bøkene er anbefalt av Kristin Over-Rein.

Bøker jeg har blitt anbefalt å ta en kikk på:

Socialnomics

av Erik Qualman

Dette er «Bibelen» ifølge Olav Sindre Kriken.

 

The Social Media Management Handbook

av Nick Smith & Robert Wollan

Anbefalt av Eirik Andersen som sier han har hatt konkret nytte av denne. Et utdrag finnes hos Accenture.

 

Kommuneforlaget kommer med en god fagbok om sosiale medier, intranett og Enterprise 2.0 i 2012, i samarbeid med Lene Pettersen. Merker at jeg gleder meg litt!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *